VLNA

(stáhnuto z webu)

HLASOVÁ HYGIENA – pár rad (ne mých 😀 )

Je dobré si uvědomit, že i obyčejný čistý zpěv může po nějaké době zpívání hlas opotřebovat. Natož pak tvrdší techniky vokalizace… Aby se tomu zabránilo, je třeba mít nejen správnou techniku, ale také dlouhodobě dodržovat zásady hlasové hygieny. Svůj hlas tím nejen ochráníte, ale také podstatně zlepšíte jeho zvuk. Uvědomte si, že koncert obvykle trvá několik hodin, že hlas máte jen jeden a že jej nejspíš chce mít až do smrti.
Dýchejte správně do břicha za pomoci bránice.
Zpívejte v dobře vyvětraných a dostatečně vlhkých prostorách.
V zimě vdechujte nosem,v mrazu příliš nemluvte a nezpívejte (to samé platí při náhlých teplotních změnách, například po příchodu do klimatizované místnosti).
Zbytečně naprázdno nepokašlávejte.
Nekřičte.
Zpívat celou dobu jedním typem vokálu je jednodušší než to kombinovat, ale také mnohem nudnější. Před využíváním je to ale třeba dobře natrénovat.
Šeptnání hlas namáhá více než obyčejné mluvení, zvláště když šeptáte dlouho a hlasitě.
Nezpívejte, když jste nemocní (se zlomenou nohou ještě můžete, ale s chřipkou v žádném případě).
Mluvte a zpívejte co nejpřirozeněji, na hlas příliš netlačte.
Nepokoušejte se do hlasových projevů, které vám způsobují bolest (growling se špatnou technikou, výšky, které nemůžete zvládnout…)
Na váš hlas mohou mít negativní vliv i léky
Pomůže i dobrá fyzická kondice, správné držení těla, otužování, dostatek spánku a psychická vyrovnanost.
Není nutné growlovat co nejhlasitěji. Při koncertě mějte mikrofon připravený tak, abyste nemuseli screamovat příliš hlasitě.
Chraňte i svůj sluch. Hudbu neposlouchejte na úplné maximum, nepokoušejte se mluvit a u toho poslouchat televizi i hifi věž zároveň… Poslech zvuků hlasitějších než 70 decibelů postupně pomaličku zvyšuje práh toho, co slyšíte, až do úplné hluchoty.
Nikdy není na škodu jednou za čas navštívit krčního lékaře (a je nutné tak učinit při dlouhodobějších bolestech nebo ochraptění).

Rozcvičování hlasivek

Stejně jako před čistým zpěvem,i před screamováním/growlováním by jste své hlasivky měli rozcvičit. V angličtině se tomu často říká warm up,tedy jakési rozehřívání a jedná se o důležitou součást hlasové hygieny. Pokud to neuděláte,váš hlasový projev bude horší a do budoucna se to může negativně podepsat na vašem hlase. Přináším ukázkou toho,jak by takové jednoduché rozcvičení mělo přibližně vypadat.

 

1.) Napíjte se.
2.) Několikrát se jen nadechněte do břicha (to se vyklene) a vydechněte (zase se vtáhne donitř).
3.) Rozbroukejte se se zavřenými ústy (vzduch bude vycházet nosem). Začněte na jednom a postupně rozšiřujte o více tónů. Zesilujte a zaslabujte hlasitost svého broukání.
4.) Začněte normálně zpívat s otevřenou pusou,nejdříve samohlásky (i,e,a,o,u). Správně artikulujte (měkké a tvrdé i se vyslovují stejně,e se nemečí…),nebojte se pořádně otevřít pusu a dát do toho více vzduchu. Zkuste stupnici. Když neumítezpívat čistě, nevadí to.
5.) Rozhýbejte své ústní svalstvo. Otvírejte naprázdno pusu do všech stran,napínejte rty a svalstno okolo úst,přehánějte.
6.) Zkuste growlovat/screamovat v přirozené poloze tak,jak vám to připadá nejjednodušší. Přidávejte a ubírejte na hlasitosti a výšce (určitě víte,že toho docílíte hlavně tím,nakolik otevřete pusu a kolik do toho dáte zvuku).
7.) Nyní jste rozcvičení a můžete do toho dát všechno!
8.) Po velkém výkonu ještě chvíli dozpívávejte,znova se napijte a nejlépe si i naordinujte krátký hlasový klid – pár hodin nevydávejte žádné zvuky (nejlépe se to dělá v noci).
Výše uvedeným návodem byste se měli řídit pokaždé,když chcete pořádně zachroptit/zaskřehotat. Rozhodně ho aplikujte alespoň před každým vystoupením nebo nahráváním songu.